50plusmatch totalbetyg
50plusmatch betyg per fråga:
Dejtingkollens omdöme
50plusmatch är nischad mot singlar som är över 50 år, en målgrupp som i allt större utsträckning har börjat nätdejta. Med tanke på att många dejtingtjänster riktar sig mot yngre användare torde detta vara en tämligen smart profilering. 50plusmatch får sägas vara en klassisk dejtingsida av den gamla skolan där likheterna med ett community är stora. Det finns filtersökningar, blogg, dagens födelsedagsbarn, senaste medlemmarna, senaste uppdateringarna, ”videovägg”, dejtförslag och så vidare. Det finns vidare möjlighet att göra en semi-vetenskaplig ”Livsinställningsprofil” och se hur väl man matchar mot andra medlemmar. En tämligen unik funktion är att skapa ett eget quiz som andra medlemmar kan få svara på (vi lyckades dock inte riktigt komma på hur).
50plusmatch är en premiumtjänst som kräver att du betalar för att den ska vara användbar (det ska dock gå att svara på mejl från betalmedlemmar). Tjänsten erbjuds även i Danmark, Norge, Finland, Nederländerna, Belgien och drivs av ett holländskt bolag som heter MatchMedia B.V. som även ligger bakom varumärket Match4me (som sägs vara för högutbildade singlar). Vi tycker att tjänsten borde ha kunnat paketerats på ett attraktivare sätt med tanke på företagets storlek, men gillar nischningen och funktionaliteten i sig.
Kortfakta 50plusmatch
Sajt/app eller bägge? | Bägge |
Inloggningsalternativ | E-post |
Ägare, hemvist | MatchMedia B.V., Nederländerna |
Ursprungsland, startår | Nederländerna, 2008 |
Företagsnärvaro i Sverige (SE)? | Nej |
Omsättning i SE | Runt 1 MSEK |
Betalningsmodell | Premium |
Reklam? | Nej |
Användbart utan att betala? | Nja |
Engångsköp | Nej |
Månadspris vid prenumeration (som lägst) | Abonnemang från 79 SEK/mån |
Registrerade medlemmar sedan start i SE (enligt egen uppgift) | ? |
Antal månatligt aktiva medlemmar i SE (vår kvalificerade gissning) | Knappt 5 000 |
Domänranking i SE (enligt Alexa) | Saknas |
Appnedladdningstrend (enligt App Annie) | Neutral |
Google Trends kurva | Svagt minskande |
Tendens (vår gissning) | Vikande intresse, men potential om en "redesign" görs |
Antal anmälningar hos ARN (mar 2016) | 0 |
Antal anmälningar till Konsumentverket (sedan 2011) | 0 |