be2’s totalbetyg
be2’s betyg per fråga:
Dejtingkollens omdöme
be2 bygger på att man gör ett ”vetenskapligt” test för att sedan bli matchad med andra ”sofistikerade” singlar på ett seriöst sätt. Betalar du för tjänsten så kan du sedan även kontakta dessa matchningsförslag. Vi tycker i grunden att idén med att man presenteras för ett mindre urval matchade singlar är bra (påminner på så sätt lite om nya appen Once där man får en ny singel om dagen). be2 utlovar också att man som användare själv kan bestämma vilken information som visas för vem och tjänsten blir därför mindre publik än en normal dejtingsida.
Tyvärr får vi dock intrycket av att be2 inte är riktigt är att lita på. Antalet klagomål (googla) på deras betalningsvillkor vittnar om att företaget kanske inte har rent mjöl i påsen. Tjänsten är inte särskilt stor i Sverige och möjligen förekommer det även fejkprofiler för att locka medlemmar till köp. Företaget bakom (dock två olika företagsnamn) driver även sajten C-date som ska vara mer för sexbetonade träffar (”casual dating”) men den verkar också lite skum.
Kortfakta be2
Sajt/app eller bägge? | Bägge |
Inloggningsalternativ | E-post |
Ägare, hemvist | be2 S.à.r.l., Luxemburg |
Ursprungsland, startår | Tyskland, 2004 (2007 i SE) |
Företagsnärvaro i Sverige (SE)? | Nej |
Omsättning i SE | 2 MSEK (?) |
Betalningsmodell | Premium |
Reklam? | Nej |
Användbart utan att betala? | Nej |
Engångsköp | Nej |
Månadspris vid prenumeration (som lägst) | 199 SEK |
Registrerade medlemmar sedan start i SE (enligt egen uppgift) | 458 000 (tveksamt) |
Antal månatligt aktiva medlemmar i SE (vår kvalificerade gissning) | Några tusen |
Domänranking i SE (enligt Alexa) | 5408 |
Appnedladdningstrend (enligt App Annie) | Svagt negativ |
Google Trends kurva | Negativ |
Tendens (vår gissning) | Vikande intresse |
Antal anmälningar hos ARN (mar 2016) | 41 |
Antal anmälningar till Konsumentverket (sedan 2011) | 93 |
Varning för denna tjänst!
Finns mycket negativt att läsa om den uppgivna ägaren på nätet. Finns utländska grupper som har anlitat jurister för att driva grupptalan mot företag av den här typen.
Ångerrätten inom 14 dagar, gäller inte om du använt tjänsten. I avtalet står att svenska regler gäller.
Det räcker att du öppnat och läst ett meddelande som du tror kommer från en annan medlem, då är ångerrätten förbrukad. Dessa meddelande är oftast från kundtjänst, men det kan du inte se förrän du öppnat det och då är det för sent. Ibland är de undertecknade med kundtjänst men oftast med prenumerantens namn.
Många foton är falska och finns på andra kontaktsajter.
Filtreringsfunktionen fungerar inte så de flesta kontaktförslagen är utanför din önskade profil
De kidnappar profiler från andra sajter, jag har haft kontakt med en person som var prenumerant på en annan sajt. Jag har verifierat detta med privat kontakt med vederbörande.
Om du har betalat är det svårt att göra något. Ring kreditkortsföretaget och hör om de kan eventuellt kan stoppa betalningen
Säg upp prenumerationen med ett mail till be2. Vänta inte på bekräftelse.
Företaget är troligen registrerat Luxemburg. Spärra kreditkortet för utlandsbetalning för att förhindra att du får betala en gång till.
Hör de av sig, svara att du ”bestrider betalningen”
Ja be2 är en stor bluff helt igenom. Tecknade medlemskap för 3 månader för 499 kr men de har dragit 1498 kr från mitt bankkonto…dess utom respekterar de inte ångerrätten…fejkade profiler…helt igenom en kriminell verksamhet. Hur kan man gå vidare? Jag har anmält till korthantering..Allm. reklamationsnämnde och brev på väg till Konsument Europa…be2 bör ställas in för Domstol
Bra guide!