Firstdates totalbetyg
Firstdates betyg per fråga:
Dejtingkollens omdöme
Firstdate är en svensk dejtingssida som har huvudfokus på Skandinavien. Det är en premiumsajt som kräver att du betalar för att kommunicera. Tyvärr verkar det dock som att bolaget inte har hanterat detta på ett juste sätt, många kunder anser sig ha blivit lurade i köpprocessen. Villkoren för Firstdates ”Guldmedlemskap” har också i en dom hos Marknadsdomstolen (MD) dömts ut som oskäliga (2015). Bolaget har numera en ny ägarbild och nya konstellationen säger sig vilja lämna detta bakom sig och nysatsa.
Sidan ger ett något daterat intryck med många små plottriga funktioner, men påminner samtidigt mycket om många andra premiumsajter, såsom Match eller Mötesplatsen. Har liksom de flesta en Tinderlik snurra, matchningar, sökfunktion och filter. Det som särskiljer Firstdate är att kunna skicka förskrivna flirtar ”love mails” eller massmejl till flera samtidigt, vilket känns skumt och kanske mer som ett sätt att få folk att betala? Firstdate har en ”träffgaranti” där man ska kunna få pengarna tillbaka för sitt guldmedlemskap om man inte träffar någon på 6 månader (ovanligt tilltag, vore intressant att veta hur ofta detta används).
Kortfakta Firstdate
Sajt/app eller bägge? | Sajt |
Inloggningsalternativ | E-post (man verkar dock även kunna logga in som medlem med Facebook) |
Ägare, hemvist | Scandinavian Online Services SOS AB, Sverige |
Ursprungsland, startår | Sverige, 2008 |
Företagsnärvaro i Sverige (SE)? | Ja |
Omsättning i SE | 24,5 MSEK (2014/15), dock från hela Norden, numera troligen högst 5 MSEK |
Betalningsmodell | Premium |
Reklam? | Nej |
Användbart utan att betala? | Nej |
Engångsköp | Nej |
Månadspris vid prenumeration (som lägst) | Runt 100 SEK |
Registrerade medlemmar sedan start i SE (enligt egen uppgift) | 1,5 miljoner (Skandinavien) |
Antal månatligt aktiva medlemmar i SE (vår kvalificerade gissning) | Gissningsvis 5-10 000 |
Domänranking i SE (enligt Alexa) | 18055 |
Google Trends kurva | Negativ |
Tendens (vår gissning) | Kraftigt minskande, såvida nysatsningen inte ger resultat |
Antal anmälningar hos ARN (mar 2016) | 9 |
Antal anmälningar till Konsumentverket (sedan 2011) | 164 |