Once totalbetyg
Once betyg per fråga:
Dejtingkollens omdöme
Once dejtingapp är en motreaktion mot mass-swajpandet som blivit så vanligt i många andra dejtingappar. Konceptet, som de själva kallar för ”slow dating”, bygger på att du får en ”utvald” match om dagen. Sedan har du 24h på dig att ta ställning och om bägge gillar varandra så är det fritt fram att chatta. Once har ett nätverk av ”matchmakers” som hjälper till att ta fram personligt anpassade matcher, i kombination med att du själv får rejta profiler i appen för att den ska kunna lära sig vilka typer du gillar.
Dejtingkollen gillar idén, och det har tydligen även investerare gjort, för Once har lyckats bra med att ta in riskkapital på den annars så tuffa marknaden för dejting. Detta kapital används delvis för aggressiv marknadsföring och sedan början av 2017 så har appen fått genomslag i Sverige. Kanske borde de dock ha satsat lite mer pengar på matchningsalgoritmerna för på den fronten är vi inte fullt lika imponerade. När vi testade så kändes de matcher vi serverades långt ifrån ”skräddarsydda”, snarare som något form av skämt. Förhoppningsvis blir detta bättre när antalet medlemmar blir fler. Man uppmanas att ständigt att förbättra sin ”matching quality” genom att betygsätta singlar från en större pool av Once-singlar (som förefaller vara de snyggaste som någonsin använt appen ur en global medlemsbas, eller rentav fejkade modellanvändare). När man sedan får riktiga matcher blir det ett tydligt gap mellan de lokala och globala-singlarna. Detta gör också att det känns som man swajpar minst lika mycket som på Tinder. Appen är också tämligen pratig och skickar pushnotiser i tid och otid.
Once är en freemiumtjänst som går att använda gratis (om bägge säger ja), men det mesta kostar annars pengar. Genom att köpa Once-kronor så kan man skicka meddelanden utan att ha fått ja, skicka ”chat-förfrågningar” till de globala singlarna man ser under Matching-verktyget (tveksamt om de svarar?), låsa upp en chat-förfrågan (både skicka och låsa upp kostar med andra ord pengar!) och få fler matcher oftare.
Sammantaget känns Once som god idé, men som fortfarande har en del kvar innan den blir fullt användbar som dejtingtjänst.
Kortfakta Once
Sajt/app eller bägge? | App, men finns som desktop-version också. |
Inloggningsalternativ | E-post, Facebook |
Ägare, hemvist | Once Dating AG, Schweiz |
Ursprungsland, startår | Frankrike, 2015, verkar utgå från London numera |
Företagsnärvaro i Sverige (SE)? | Nej |
Omsättning i SE | Under 1 MSEK |
Betalningsmodell | Freemium |
Reklam? | Nej |
Användbart utan att betala? | Ja |
Engångsköp | Ja, olika funktioner |
Månadspris vid prenumeration (som lägst) | Krediter som varierar i pris, ca 8:- till 22:- för en Once-krona |
Registrerade medlemmar sedan start i SE (enligt egen uppgift) | 150 000 (låter lite överdrivet) |
Antal månatligt aktiva medlemmar i SE (vår kvalificerade gissning) | Kanske drygt 15 000 (själva säger de 97 500) |
Domänranking i SE (enligt Alexa) | Saknas |
Appnedladdningstrend (enligt App Annie) | Starkt ökande |
Google Trends kurva | Ökande |
Tendens (vår gissning) | Ökande intresse |
Antal anmälningar hos ARN | ? |
Antal anmälningar till Konsumentverket (sedan 2011) | 0 |