Zoosks totalbetyg
Zoosks betyg per fråga:
Dejtingkollens omdöme
Zoosk är en amerikansk dejtingsajt som startade 2007 och slog igenom stort med hjälp av att utnyttja Facebook och den nya tidens spridningsmodeller. De använder sig av en matchningsalgoritm som ska lära sig från hur medlemmar agerar och på så sätt ge bättre matcher ju mer sajten används. Här handlar det alltså inte om att ge folk matcher som stämmer enligt en psykologisk modell, utan snarare om att genom algoritmer ta fram användare vars preferensmönster matchar. En god ansats, men i Sverige känns tjänsten dock för liten för att detta ska fungera väl.
Upplevelsen av Zoosk är tyvärr rätt plottrig och numera (sedan 2014) måste man betala för att kunna kommunicera med andra på ett vettigt sätt. Upplägget påminner mycket om Badoo, Twoo och liknande sajter, med en sökfunktion, en Tinderlik snurra (”Karusellen”) och rekommendationer/matchningar. En unik funktion är att det går att ta del av vad Zoosks matchningsmotor har lärt sig om dig och dina partnerpreferenser (Insikter).
Kortfakta Zoosk
Sajt/app eller bägge? | Bägge |
Inloggningsalternativ | E-post, Facebook, Google+ |
Ägare, hemvist | Zoosk, Inc, USA |
Ursprungsland, startår | USA, 2007 |
Företagsnärvaro i Sverige (SE)? | Nej |
Omsättning i SE | 5 MSEK (?) |
Betalningsmodell | Premium (men även engångsköp av mynt/credits) |
Reklam? | Ja |
Användbart utan att betala? | Nej |
Engångsköp | Ja, vissa funktioner |
Månadspris vid prenumeration (som lägst) | Ca 160 SEK |
Registrerade medlemmar sedan start i SE (enligt egen uppgift) | Har inte responderat |
Antal månatligt aktiva medlemmar i SE (vår kvalificerade gissning) | 15 000 |
Domänranking i SE (enligt Alexa) | Saknas |
Appnedladdningstrend (enligt App Annie) | Neutral |
Google Trends kurva | Minskande |
Tendens (vår gissning) | Potential att växa i SE, men tuffare globalt |
Antal anmälningar hos ARN (mar 2016) | 3 |
Antal anmälningar till Konsumentverket (sedan 2011) | 12 |