Vad omsätter egentligen dejtingbranschen?

PengarDet är lätt att tro att nätdejting (appar och sajter tillsammans) är en enormt stor industri som omsätter miljarder. Men sett till hur många som känner till eller har testat de olika företagens varumärken så är faktiskt branschens totala omsättning förvånansvärt låg.

Det är förvisso svårt att med exakthet bestämma hur stor marknaden totalt är, men låt oss göra ett försök. Vi har vissa kända siffror:

Omsättningen i USA sägs vara runt $2.4 miljarder (enligt IBISWorld), varav $1.1 miljard är från webbsajter, $576 miljoner från appar och resterande från singelevent och matchmaking. InterActiveCorp/Match Group, som äger sajter som Match.com, OKCupid, PlentyOfFish och Tinder, står för mer än en tredjedel av den totala marknaden med $909 miljoner i omsättning 2015. Branschen sysselsätter ca 8000 personer och de största spelarna är InterActiveCorp, eHarmony och Zoosk. Canada sägs omsätta $153 miljoner.

Match Group står för mer än en tredjedel av den totala marknaden i USA

För den europeiska marknaden är det svårt att hitta bra aggregerad data, men enligt en rapport från 2011 är storleken ungefär €811 miljoner (ej inklusive östra Europa), med de största länderna UK (211), Tyskland (203) och Frankrike (122). Flera rapporter pekar dock på att den europeiska marknaden inte växt så mycket sedan dess, så ett antagande om en omsättning på runt €1 miljard eller $1.14 miljard är nog inte helt off. Största spelarna är IAC ägda Meetic (Meetic, Match, Twoo, Friendscout 24, Neu.de, etc.), Affinitas GmbH (Elite singles, eDarling), Oakley Capital (Parship, ElitePartner) och Badoo. Svenska marknaden sägs vara knappt 300 miljoner SEK.

I Latinamerika omsätter dejtingmarknaden inte så mycket än så länge och det är svårt att få tag i tillförlitliga siffror, däremot är tillväxten inom mobilt mycket hög. Latinamerikanerna har dock en förkärlek för gratisprodukter.

Afrika är ännu i sin linda omsättningsmässigt, men mobilpenetrationen är hög så den framtida potentialen är stor.

Asien är lite svårbedömt, men tittar vi på de största länderna så omsätter Kina ungefär $600 miljoner (största spelarna är Jiayuan/Baihe, Zhenai och Momo/Tantan) och Indien kanske drygt $300 miljoner. Online dating är inte så stort i Japan som i väst, men ungefär en av tio singlar sägs finnas på dejtingtjänster. Ryska marknaden har vi inte lyckats hitta några tillförlitliga siffror på. I Australien är marknaden $119 miljoner och sysselsätter drygt 500 personer.

Lägger vi samman ovanstående uppskattning så omsätter dejtingmarknaden minst $4.4 miljarder, men tar vi med områden om inte är med i uppskattningarna så borde det landa på nästan $5 miljarder. Enligt lite olika källor från 2014/15 så bedöms världsmarknaden vara $4 miljarder, men att det är bortåt $5 nu känns inte helt orealistiskt. Globalt så ökar acceptansen och spridningen hela tiden, med en global tillväxt på 5-10% per år, med lägst tillväxt på de mogna marknaderna. Totala antalet singlar online sägs vara drygt en halv miljard enligt denna rapport.

den globala datingmarknaden är ungefär lika stor som svenska SAS

Så låt oss anta att den totala marknadsstorleken är 5 miljarder dollar per år (ungefär 40 miljarder SEK). Antalet sysselsatta kan tänkas vara bortåt 20.000 personer (med utgångspunkt från hur många som jobbade i branschen i USA). Detta låter kanske mycket, men när vi jämför detta med andra kända företags omsättning så framstår det plötsligt inte lika imponerande:

  • Apple 2015: $234 miljarder (antal anställda 115.000, oms/anställd $2 milj)
  • Volvo (lastbilar) 2015: $38.5 miljarder (antal anställda 99.501, oms/anställd $0.38 milj)
  • Ericsson 2015: $30 miljarder (antal anställda 116.281, oms/anställd $0.25 milj)
  • H&M 2015: $22 miljarder (antal anställda 148.000, oms/anställd $0.14 milj)
  • SAS 2015: $4.9 miljarder (antal anställda 11.288, oms/anställd $0.43 milj)
  • Spotify 2014: $1.22 miljarder (antal anställda 1500, oms/anställd $0.81 milj)

Med andra ord kan man säga att hela den globala datingmarknaden är ungefär som svenska SAS sett till omsättning, men med något fler anställda. Eller 10% av Volvo, eller 2.1% av Apple. Så det är relativt sett fortfarande en mycket liten marknad, som drar med både hård konkurrens och begränsad lönsamhet. Kanske något att tänka på nästa gång du stönar över hur mycket pengar som dejtingföretagen lurar dig på…

Dejtingkollen

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.